Tips & Tricks

Hoi lieve lezers,
Jullie kennen het vast wel, teveel te doen maar waar haal je de tijd vandaan?!
Als chaoot 2.0 weet ik daar echt alles van. Maar door de jaren heen kom ik er wel steeds meer achter hoe het wél moet.
Dus hier al mijn tips en tricks om als chaoot toch gepland door je hele to-do list heen te komen!

1. Wat te doen?
Eerst schrijf je op wat je daadwerkelijk allemaal te doen hebt. Zo heb je een duidelijk overzicht met al je taken. Nu ga je ze onderverdelen in verschillende categorieën.
Bijvoorbeeld, je moet bepaalde klusjes in huis doen. Dit kan je onder het vakje huishouden zetten. Heb je nu huiswerk voor Nederlands? Dit kan onder het vakje school.
Nu ga je ze zo neer zetten dat je op nummer 1 de belangrijkste taken heb staan (bijvoorbeeld je huiswerk voor morgen), en onderaan je lijstje heb je de taken die iets minder belangrijk zijn en als je het toch niet red het nou ook niet zo’n ramp is dat het niet gelukt is.

2. Planning
Wat ik heel fijn vind om te doen is een duidelijk overzicht te hebben met wanneer gaat gebeuren. Zo heb ik volgende week een les die ik moet voorbereiden. En over 2 weken moet ik een duo nummer zingen met een paar klasgenoten.
Hiervoor maak ik een kalender.
planning 4
Zo zie je heel duidelijk met wat wanneer gaat gebeuren voor bijna een hele maand. Plus het is ook super leuk om te doen! Je kan je kalender helemaal maken zoals jij zelf wilt.
Toen ik examen voor de mavo deed had ik precies het zelfde gemaakt. Met allemaal leuke kleurtjes had ik heel duidelijk aangegeven wanneer er een toets op me te wachten stond, of een verslag dat ingeleverd moest worden.

3. Let’s do this!
Nu heb je dus allemaal mooi van alles gemaakt, maar nu komt het echte werk. Het daadwerkelijk doen. Met dit punt heb ik ook lichtelijk moeite, maar toch gaan we het doen.
Nu ga je de tijd verdelen. Geef jezelf ook een verdiende pauze om even wat te eten, plaspauze etc. Zo maak je een hele tijdsverdeling met wat je wanneer gaat maken. Geef jezelf ruim de tijd om het te maken. Het is alleen maar fijn om meer tijd over te houden dan tijd te kort hebben.

Maar heb je nu een hele drukke week, en kom je telkens laat thuis? Plan het dan in de week.
Iedere dag een beetje. Wat ik wel is deed, zodra ik huiswerk had opgekregen was dat mijn huiswerk voor de avond. Zo heb je het allemaal af, en kan het nooit mis gaan. Ook al was het huiswerk voor volgende week. Dan hoefde ik dat in ieder geval niet meer te doen. Het hielp echt enorm!

4. Give yourself a break
Zo als ik al eerder benoemde, pauze. Het is enorm belangrijk om jezelf niet te belasten met bergen met taken die je moet doen. Doe het in kleine stapjes. Zo merk je dat hierdoor je prestaties ook veel beter worden, en hoef je niet tegen een enorme waslijst op te kijken. Want over een halfuurtje/uurtje heb je toch een kwartiertje pauze om te doen wat je wilt!
Ga nou ook niet gamen of heftig smsen in dit kwartier. Uiteindelijk word je daar alleen maar meer moe van. Dus gooi die telefoon maar weg. Ook met dit punt heb ik moeite hoor hihi.
Maar je zult zien dat het gaat werken, geen mobiliteit werkt. Ik weet het, helaas.

Good luck! And love always,
Meg

Misschien vind je dit ook leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *